fbpx

Er du en af dem, som bare bruger Pinterest til at finde opskrifter, flot indretning eller noget helt andet? Så går du glip af en fantastisk mulighed for at skaffe mere trafik med Pinterest ind på din hjemmeside. Pinterest er nemlig et fantastisk redskab, både til at finde inspiration og til at generere mere trafik til ens hjemmeside, Instagram eller blog.

Jeg har selv brugt Pinterest på flere forskellige måder i løbet af årene, alt afhængig af det arbejde jeg har haft. Da jeg var i Bloomingville, var det kun et inspirationsværktøj, da jeg tidligere var blogger brugte jeg det 60(inspiration)/40(trafik). I dag bruger jeg det hovedsageligt til at skaffe trafik – 90(trafik)/10(inspiration). Hvordan jeg gør det, kan du læse om her.

Bolig stylistens arbejdsplad

1. EN SØGEMASKINE OG IKKE ET SOCIALT MEDIE

Det første man skal vide om Pinterest for at få succes med det, er at det er en søgemaskine ligesom Google og ikke et socialt medie. Selvom at Pinterest har nogle funktioner som andre sociale medier også her, at man kan følge hinanden og skrive beskeder, er det ikke den primære og vigtige funktion. For når du skal finde inspiration på Pinterest, hvad gør du så?

Du bruger søgefeltet øverst til at skrive diverse ord ind, så du kan finde den rette inspiration. Det her er altafgørende for at andre kan finde dine billeder, og eventuelt klikker videre = mere trafik. Pinterest er så smart at når du f.eks. skriver indretning i søgefeltet, kommer den med forslag til hvad der er populært at søge på. Det kunne være indretning stue, så du på den måde lettere kan finde det du præcist leder efter.

Og så tænker du måske, hvordan ved Pinterest hvilke billeder det er relevante for de ord du søger på. Det hele handler om nøgleord, #, hvor relevant Pinterest finder din profil og billeder. Pinterest bruger nemlig nøgleord, ligesom Google til at finde ud af hvor god en profil og hvor gode billeder du har. det kommer jeg ind på længere nede.

Læs også: status – et halvt år som selvstændig boligstylist

stilleben

2. LAV DIN PROFIL OM TIL EN VIRKSOMHEDSPROFIL

Det første vigtigste step er, at lave din profil om til en virksomhedsprofil. Når du har en virksomhedsprofil kan du følge med i dine data og statistikker, så har du lettere ved at se om dine pins er populære og hvilke der slet ikke dur. Der ud over får du adgang til nogle redskaber som kan gøre din profil bedre og så kan du gøre krav på din hjemmeside, så Pinterest ved at når du pinner fra din hjemmeside er det originale pins. Det vægter Pinterest højt.

Du kan gøre krav på din hjemmeside og instagram således:
(Bemærk at jeg har allerede gjort krav på min, derfor står der i stedet frafald krav. Hos dig står der gør krav på)

3. ANSØG OM RICH PINS/DETALJEREDE PINS

Rich pins er pins hvor man kan se flere detaljer direkte på billedet, inden man klikker ind på den. I bund og grund har den en fed overskrift. Der findes fire forskellige typer af rich pins, app, produkt, opskrift og artikel. Mine er for det meste artikler. Sådan ser mine rich pins ud:

Tallene under er kun noget jeg kan se. Det vil altså sige det er den statistik som den enkelte pin har. Rich pin delen er overskriften. Her har du allerede et eller flere nøgleord, som Pinterest bruger for at vurdere om dit billede er relevant. Når du har oprettet din Pinterest profil som en virksomhedprofil, kan du få rich pins. Du kan læse mere om dem her og anmode om at få dem.

4. DIN PROFIL

Selvom at Pinterest i bund og grund ikke handler om at have en masse følgere, så er de gode at have at de er med til at dele dine billeder. Der ud over vil man også gerne have at folk kan finde en, når man søger i søgefeltet. Her er dit navn og profil tekst vigtig. I mit navn har jeg tilføjet nogle nøgleord, for mit erhverv, samt navnet på min virksomhed. Det vil sige hvis der er nogen der søger på Decor Studio eller boligstylist dukker jeg op.

I min profil tekst har jeg også tilføjet nogle nøgleord: boligindretning, interiørstyling, indretningsdrømme og ebog om planter. Det er igen med til at sætte min profil højt i søgefeltet. Det er vigtigt at både dit navn og profiltekst fortæller noget om din virksomhed/dig/det du går op i.

pinterest profil

5. DINE BOARDS

FIND DIT FOKUS

Først og fremmest er det vigtigt for dig, at finde ud af hvilket emne du vil dele ud af. For mig handler hele min Pinterest profil om boligindretning, jeg pinner altså ikke noget der handler om mad, sport eller fashion. Hvis jeg vil pinne noget af det, er det i et hemmeligt board som kun jeg kan se. Det har noget at gøre med at Pinterest lægger vægt på din ekspertise, så de kan se at hvis du kun pinner boligindretning, må du være ekspert i det. Samtidig med at andre vil have lettere ved at finde dig, hvis du har et specifikt emne. Frem for hvis du spreder dig ud, på alt hvad du lige tænker er inspirerende. Det er meget lettere at komme fremad, hvis man har en retning frem for 10 forskellige grene. Så ved man ikke helt hvad man skal fokusere på.

HA DINE EGNE BOARDS ØVERST – ALTID

For at få trafik med Pinterest ind på din hjemmeside eller Instagram profil, skal du have nogle boards som kun er dine egne pins/billeder. De skal ligge øverst på din profil og også i fremhævet/oversigt. De har boards er de aller vigtigste for at du overhovedet kan få noget så trafik.

TILFØJ BESKRIVELSER

Ligesom i din profiltekst, skal du også til at tilføje beskrivelse til alle dine boards. Her handler det igen om at tilføje nøgleord og #. Inden du går i gang med at skrive en masse på dine boards, skal jeg nok forklare lidt mere om nøgleord og # længere nede.

Mere trafik med Pinterest

6. SLET GAMLE PINS

For at optimere din profil og bringe dig længere op i søgefeltet, skal du til at slette nogle af din gamle pins. Slet alle de pins hvis du ikke længere ville pinde i dag, efter at have læst dette indlæg. Det kan både være hvis stilen er outdatet, dine pins ikke har haft en god statistik eller at de ikke lever op til denne liste.

7. DE RIGTIGE BILLEDER

For at dine pins bliver repinnet, skal du vælge de rigtige billeder. Det skal selvfølgelig være billeder der er æstetisk flotte at se på, sådan så folk får inspiration af at se på dem. Derudover skal du vælge det rette format. Høj format fungerer altid langt bedre på Pinterest, da den fylder mere i feedet. Er det bredformat forsvinder billedet lidt, og man lægger ikke lige så meget mærke til den. Det skal dog heller ikke hvad er det længste billede, da de bliver kortet af af Pinterest.

Mere trafik med Pinterest

8. NØGLEORD

Vigtigste redskab for at få trafik med Pinterest er nøgleord. Du skal bruge nøgleord over det hele på din profil, i beskrivelser af boards og i beskrivelsen på billeder. Hver eneste gang du opretter en pin står der, at du kan tilføje en beskrivelse. Det skal du altid gøre ellers har folk ikke en chance for at finde dine billeder. Du skal ikke skrive en lang række ord uden sammenhæng, men sætninger, altså en fuld beskrivelse af hvad dit billede/indlæg handler om.

Her er det en god idé at researche på hvilke nøgleord der passer godt til dit indlæg. Det gør du i Pinterests søgefelt. Eksempel til mit indlæg om DIY opslagstavler, så vil mine nøgleord være: diy opslagstavler, boligstylist, indretnings inspiration, kontorindretning, gør det selv opslagstavler – osv. Alle disse nøgleord skal flettes ind i en tekst som beskriver dit indlæg.

Teksten kunne lyde således:
Drømmer du om at lave dine egne diy opslagstavler som du f.eks. kunne bruge i kontorindretningen. Så deler jeg en let og billig guide til disse fine gør det selv opslagstavler. Opslagstavlerne kan bruges i hele hjemmet, dog har jeg valgt at bruge dem, som et vigtigt element til at få indretnings inspiration i mit arbejde som boligstylist.

Jeg bruger altid tre til fem nøgleord.

9. #HASHTAGS

En anden ting som der er smart, og som ikke alle bruger endnu er #. Det vil sige at du har mulighed for at komme først frem på siden, da konkurrencen er mindre. Du kan tilføje alle de # du vil, men lad være med at overdrive – maks 8. # skal sættes efter beskrivelsen, da det ellers kommer til at ser rodet ud. Her kan du også søge på hvilke der er gode inden du sætter dem på dine beskrivelser.

Sådan skaber du er mere trafik med Pinterest

10. HVOR TIT SKAL DU DELE FOR AT FÅ TRAFIK MED PINTEREST

Pinterest fungerer lidt ligesom Instagram, jo mere kontinuerlig du er jo mere belønner algoritmen dig. Det er bedst at pinne hver dag, hovedsageligt af dine egne pins, dog kan det være en periode, hvor du lige skal i gang med at implementere alle de her tiltag. Lad dog være med at pine 50 pins den ene dag og 0 den næste. Find et snit der passer til dig, eks. 5-10 om dagen. Og pin ikke 10 af det samme indhold. En pin til et indlæg om dagen.

VIL DU VIDE MERE?

Hvis du vil vide mere om hvordan du får trafik med Pinterest så er Melyssa Griffin Pinterest ekspert og guru. Hun har et kursus som er lidt dyrt, men det er pengene værd når man får knækket koden. Jeg har selv taget kurset og er godt tilfreds. Og ellers håber jeg at du kunne bruge mit indlæg. Sig gerne til hvis du har nogle spørgsmål eller noget du ikke forstår.

Læs også: hvordan man indretter et inspirerende kontormiljø

Mere trafik med Pinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to Top